Eun Hye Moon

Jujurnya tanpa sedar,
Aku salah,
Aku tak pandai nilai.

Rupanya yang aku sangkakan lain,
Lain jadinya.
Sangkaan aku salah.
Yang aku sangkakan biasa-biasa saja,
Rupanya luar biasa.

Yang aku sangka tak bisa mengerti aku,
Lebih jauh mengerti aku,
Yang paling merentap hati,
Bila dia tahu tanpa diberitahu.

Tersentap.
Rasa ada sesuatu yang menikam.
Tertusuk terus ke dalam dada.

Tiada kata yang boleh di kata,
Tiada ayat yang boleh diucap.

Yang selama ini cakapnya seperti ayam dan itik.
Yang selama ini hubungan tidaklah seberapa baik.
Jauh lebih memahami.
Jauh lebih mengetahui.

Ya Allah, aku buta.
Buta dalam menilai.
Ya Allah, aku salah.
Salah dalam memerhati.

Mana kau boleh dapat bangsa lain,
Yang rapatnya bukan lah seperti kawan baik.
Yang hanya ada dengan kau macam chipsmore.
Yang hubungi kau hanya kadang kadang saja.

Alih-alih, dia tahu kau nangis,
Sedangkan orang lain semua tak nampak itu.
Mahupun yang duduk disebelah.
Tapi dia yang jauh nampak, dia yang tahu.

Bukan banyak mana aku nangis malam itu,
Bukan teruk mana aku melaung malam itu,
Kalau hendak dibandingkan dengan sebelum ini.

Tapi dia tahu,
Agaknya lebih dari aku.
Dan lebih mengejutkan,
Dia tahu aku menipu bila mana aku kata aku tidak sihat.
Aku senyum dan hanya mampu melihat.
Dia rupanya permata.
Aku selama ini aku seperti kabur mata.

Terima kasih. 
Sebentar, jangan ganggu. aku sedang tangis.

Aku bersyukur. Aku hargai.
Terima kasih.